Companiile care nu facilitează femeilor accesul la poziţiile disponibile în cadrul firmei pierd abilitățile preţioase a peste jumătate din populație, punctează Roxana Ghioca, director general, Austrotherm România. Ea detaliază, în interviul acordat Real Estate Magazine, cum și-a clădit o carieră în industria construcțiilor, care sunt planurile Austrotherm România pe piața locală și care sunt oportunitățile pentru femeile manager în ecosistemul imobiliar, perceput ca fiind o industrie dominată de bărbați.
Interviul este parte din seria Women in Real Estate.
Cum ați descoperit industria de real estate și care au fost principalele etape ale carierei dumneavoastră până în acest moment?
Am intrat în industria construcțiilor și a materialelor de izolație termică printr-un parcurs profesional atipic, dar profund formator. După absolvirea Facultății de Drept, completată cu un master în Comunicare și Relații Publice la Universitatea București, mi-am început cariera în domeniul textilelor, într-o companie multinațională, unde am ocupat, pe rând, mai multe funcții, ultima fiind în zona de achiziții și logistică. Această experiență mi-a oferit o bază solidă în procesele operaționale, de negociere și de coordonare, competențe care aveau să se dovedească esențiale în următoarea mea etapă profesională.
Începând cu 2007, am făcut trecerea spre industria materialelor de construcții, activând în zone-cheie precum achiziții, logistică, business development și comercial vânzări.
În 2012 m-am alăturat echipei Austrotherm România în calitate de director comercial, iar șase ani mai târziu am preluat funcția de director general.
În 2022, prin achiziția de către grup a producătorului local pentru marca Zentyss, am devenit director general al Opal Technology, iar în 2023 am coordonat, împreună cu echipa Austrotherm, și inaugurarea unei noi fabrici Austrotherm la Călan. Aceasta reprezintă o investiție de peste 6 milioane de euro – un pas important în direcția dezvoltării sustenabile și inovării în domeniul termoizolațiilor.
Puteți împărtăși o experiență sau un proiect de succes care v-a definit cariera?
Înainte de a mă alătura echipei Austrotherm, am fost timp de peste cinci ani director comercial la Zentyss – compania care mi-a oferit, practic, o bază solidă de experiență interdisciplinară în industria construcțiilor. A fost locul unde am învățat din mers, am construit primele relații solide în piață și am înțeles dinamica unui domeniu extrem de competitiv. După zece ani de activitate în cadrul Austrotherm, am trăit un moment cu o încărcătură profesională și personală aparte: grupul Austrotherm a achiziționat compania care mi-a deschis drumul în această industrie. Integrarea Opal Industries a reprezentat o provocare reală, dar și o oportunitate de a uni două experiențe profesionale importante din parcursul meu. A fost nevoie de echilibru, adaptare și o viziune clară asupra modului în care cele două culturi organizaționale pot coexista și evolua împreună. Însă integrarea Opal Technologies a reprezentat și un plan de succes. A fost un proces strategic, cu multe lecții învățate, dar și cu satisfacții pe măsură.
Ce sfaturi aveți pentru femeile care doresc să urmeze o carieră în real estate?
În primul rând, le-aș încuraja să aibă încredere în ele și să nu se lase descurajate de ideea că real estate-ul sau industria construcțiilor ar fi domenii „masculine”. Este un sector în care profesionalismul, determinarea și viziunea contează mai mult decât orice altceva – iar femeile au toate resursele necesare pentru a reuși. Spațiu există, oportunități sunt! Le recomand să fie curioase, curajoase, să fie pregătite pentru provocări, să învețe constant, să fie deschise către inovație și să nu se teamă să pună întrebări sau să caute răspunsuri acolo unde nu le primesc ușor. Să își construiască o rețea solidă, să caute mentori, dar și să devină ele însele modele pentru alte femei la un moment dat.
Pentru femeile care vor să ajungă în poziții de conducere, este important să știe că nu trebuie să aleagă între performanță și echilibru personal. Cu organizare, asumare și sprijinul potrivit, se poate construi o carieră solidă fără a sacrifica valorile personale. Am fost adesea singura femeie de la masă. Nu m-a intimidat situația, ci m-a motivat. Pentru mine, adevărata forță vine din autenticitate și din echilibrul între rigoare și empatie.
Cum vedeți evoluția rolului femeilor în industria de real estate în următorii ani?
Din perspectiva mea, cred că există o deschidere mai mare în a susține diversitatea de gen la nivel de board și management strategic. Femeile sunt din ce în ce mai prezente în domenii precum ESG (Environmental, Social, Governance), certificări verzi (LEED, BREEAM), urbanism sustenabil și digitalizare – aspecte esențiale pentru viitorul imobiliarelor. Din păcate, rămâne însă întrebarea legată de prezența doamnelor în domeniile tehnice ale industriei. Și, pentru mine, acest aspect este de neînțeles, deoarece cunosc numeroase doamne care excelează în project management, design, inginerie, coordonare de echipe, logistică, analiză, comunicare.
Credeți că există anumite provocări specifice cu care se confruntă femeile manager din real estate în România?
Da, există, și cred că este important să le recunoaștem deschis, tocmai pentru a le putea depăși. În primul rând, vorbim despre percepții. Real estate-ul este, încă, o industrie în care prezența feminină în poziții de top este limitată, iar acest lucru poate genera, din start, un scepticism nejustificat față de competențele femeilor lider. De asemenea, există provocarea de a găsi un echilibru între fermitate și empatie – două calități care uneori sunt judecate diferit la femei. Personal, am învățat că autenticitatea este cea mai bună apărare.
O altă provocare reală este gestionarea timpului și a presiunii. Femeile manager jonglează adesea cu responsabilități multiple, inclusiv personale, iar asta necesită o capacitate excelentă de organizare și prioritizare. De aceea, susținerea atât în viața personală, cât și în cea profesională este esențială. În ciuda acestor provocări, văd din ce în ce mai multe femei care își asumă roluri de decizie în real estate.
Cât de deschisă credeți că este România din perspectiva egalității de gen la nivel executiv în comparație cu alte piețe imobiliare din regiune?
Industria construcțiilor, în general, și real estate, în aceeași măsură, se confruntă în multe țări, inclusiv România, cu un deficit de specialiști. Implicarea femeilor în acest sector nu este doar o oportunitate, ci o necesitate economică, mai ales în roluri tehnice, așa cum am mai spus (inginerie, arhitectură, dirigenție de șantier).
Companiile care nu facilitează femeilor accesul la poziţiile disponibile în cadrul firmei, în fapt, pierd abilitățile preţioase a peste jumătate din populație. Atragerea şi retenția acestora pot face o diferență enormă atât în ceea ce privește asigurarea forței de muncă necesare, cât și din perspectiva abilităților cu care acestea vin.
Cum vedeți evoluția pieței imobiliare din România și ce rol credeți că vor juca femeile manager din industrie în această evoluție?
România se aliniază provocărilor europene legate de sustenabilitate și eficiența energetică. De asemenea, digitalizarea și introducerea masivă a tehnologiilor avansate vor modela piața imobiliară. Femeile din vânzări, marketing sau dezvoltare aduc o înțelegere fină a acestor nevoi de lifestyle, deseori fiind cele care dictează direcția de produs.
Dacă discutăm specific despre dezvoltarea imobiliară următoare, geografic vorbind, cred că în anii următori orașe precum Cluj, Timișoara, Iași, Brașov, Sibiu vor atrage investiții majore, urmând evident și axele de extindere a infrastructurii rutiere, iar în acest sens, dinamica socială și economia locală vor fi prioritare.
Care sunt principalele proiecte pe care le gestionați în prezent, din perspectiva funcției pe care o ocupați?
Austrotherm România este cunoscută pentru concentrarea sa exclusivă pe materiale termoizolante, în special: polistiren expandat (EPS) și extrudat (XPS), plăci termoizolante pentru soclu și fațadă, placă încălzire în pardoseli (Heat Floor), produse speciale pentru izolația fundațiilor, acoperișurilor sau sub pardoseli. Această nișare ne permite să inovăm constant și să menținem standarde de calitate ridicate.
Austrotherm România și Opal Technologies, consolidate, au depășit o cifră de afaceri, în 2024, de peste 52 de milioane de euro. Activitatea ambelor companii presupune producția și distribuția materialelor termoizolante la nivel național. Deținem cote de piață importante, iar din punct de vedere al brand awareness-ului, suntem locul 1. Ne definește calitatea consacrată a produselor și serviciilor noastre. De aceea, în activitatea curentă, având patru unități de producție, consider fiecare sector al companiei o verigă importantă pe lanțul de profitabilitate.
În România, în ultimii trei ani, compania a investit în creșterea capacităților de producție de polistiren expandat și extrudat, a demarat proiecte de instalare a unor parcuri fotovoltaice și a achiziționat o unitate de producție locală, asigurându-și o poziție de lider în rândul producătorilor de materiale termoizolante.