Cu o experiență de aproape un deceniu în real estate, Raluca Dobrișan este în prezent managing partner SVN Romania | Residentialist | Floreasca. Ea a detaliat în interviul acordat Real Estate Magazine care sunt principalele proiecte pe care le gestionează în cadrul biroului de consultanță, dar și cum vede evoluția femeilor manager în industria imobiliară, percepută mult timp ca fiind un sector cu puternică prezență masculină.
Interviul este parte din seria Women in Real Estate.
Cum ați descoperit industria de real estate și care au fost principalele etape ale carierei dumneavoastră până în acest moment?
Am ajuns în industria de real estate în urmă cu opt ani, printr-o coincidență, după ce am absolvit Universitatea Politehnica, fără să îmi imaginez atunci că îmi voi construi o carieră în imobiliare.
Ce știam cu siguranță era că nu îmi doream un job fix. Am dorit libertate, provocare și sens, iar real estate-ul mi-a oferit exact aceste lucruri. Fiecare etapă din cariera mea m-a ajutat să cresc și să-mi consolidez viziunea. Am înțeles imediat că este un domeniu cu un potențial uriaș de creștere, în care îmi pot depăși limitele și pot seta și atinge obiective îndrăznețe.
De la primele proiecte și până în prezent, fiecare pas a însemnat învățare continuă și asumarea de noi responsabilități. În acești opt ani am trecut prin toate etapele unei cariere, de la junior broker la senior broker, project manager și managing partner în prezent, fiind singura femeie care deține această poziție în momentul de față.
Puteți împărtăși o experiență sau un proiect de succes care v-a definit cariera?
Un proiect definitoriu pentru mine a fost chiar conceperea și dezvoltarea biroului SVN Residentialist | Floreasca. A fost o provocare profesională reală, care a implicat totul – de la setarea structurii interne și crearea unei echipe tinere, unite, dinamice și cu apetit ridicat de creștere, la poziționarea corectă în piață și gestionarea relațiilor cu dezvoltatorii și clienții din segmentul rezidențial premium.
Ce sfaturi aveți pentru femeile care doresc să urmeze o carieră în real estate?
Să aibă curajul să înceapă, chiar dacă nu vin dintr-un background tehnic sau imobiliar. Real estate-ul este un domeniu extrem de ofertant, în care este loc atât pentru analiză și structură, cât și pentru creativitate și relaționare.
Eu nu știam ce înseamnă un releveu, un certificat fiscal sau carte funciară. Totul a fost de la zero. Încurajez femeile să își urmeze intuiția (este ceva ce ajută mult în acest domeniu) și să aibă încredere că pot aduce valoare într-un domeniu care, pentru mult timp, a fost văzut ca fiind dominat de bărbați. Femeile aduc echilibru, empatie și o viziune care poate transforma nu doar echipe, ci și proiecte întregi. Cred că cel mai important este să rămână curioase – industria aceasta are mereu ceva nou de oferit.
Cum vedeți evoluția rolului femeilor în industria de real estate în următorii ani?
Cred că vom avea o creștere clară a prezenței feminine în poziții-cheie, de la leadership executiv la dezvoltare și investiții. Femeile aduc o altfel de energie în business – una orientată spre construcție, comunicare și sustenabilitate.
Rolul femeilor în real estate va fi tot mai vizibil, mai ales pe fondul transformărilor sociale și economice care cer empatie, creativitate și gândire pe termen lung.
Industria începe să recunoască faptul că succesul pe termen lung nu ține doar de cifre și numere, ci și de modul în care relaționăm, construim încredere și creăm experiențe – aspecte în care femeile excelează.
Credeți că există anumite provocări specifice cu care se confruntă femeile manager din real estate în România?
Da, și cred că una dintre cele mai mari provocări rămâne echilibrul între viața personală și cea profesională – și, de asemenea, echilibrul între energia feminină și cea masculină. Domeniul este intens, solicitant și adesea imprevizibil, iar de multe ori te confrunți cu situații în care este necesară adoptarea unei energii masculine pentru a face față provocărilor.
Pe lângă aceste aspecte, femeile manager se confruntă uneori cu scepticism sau cu așteptări diferite față de colegii lor bărbați, fiind puse în unele situații inconfortabile. Pot susține că m-am confruntat cu diferite situații aparte și din toate am învățat lecții prețioase – dar nu toate au fost plăcute! Uneori ai nevoie de multă încredere de sine pentru a răzbi.
Cu toate acestea, am văzut o schimbare de atitudine în industrie – mai multă deschidere, mai mult respect profesional și tot mai multe femei care devin modele de leadership autentic. Și este foarte important ca aceste modele să fie vizibile și susținute.
Cât de deschisă credeți că este România din perspectiva egalității de gen la nivel executiv în comparație cu alte piețe imobiliare din regiune?
România este într-un proces de deschidere, dar mai are pași de făcut. Egalitatea de gen este deja integrată, în unele companii, în cultura organizațională, în timp ce în altele, din păcate, mai există prejudecăți sau bariere invizibile.
Comparativ cu alte piețe din regiune, avem avantajul unei generații de profesioniști tineri, deschiși la diversitate. Ce ne mai lipsește este o susținere sistemică a femeilor în leadership: programe de mentoring, politici clare de promovare, exemple vizibile și asumate. Cu toate acestea, sunt optimistă!
Care sunt principalele proiecte pe care le gestionați în prezent?
În prezent, în cadrul SVN Residentialist | Floreasca ne concentrăm pe promovarea unor proiecte de case premium din zona de nord a Bucureștiului, precum Nobis Gardens sau First Estates Villas – a căror dezvoltare este coordonată de SVN Romania | New Homes –, dar și a unei vaste liste de proiecte exclusiviste, precum BHB, Yacht Kid, Quartier du Nord, Brick Lofts, Primes Rahmaninov Collection sau Alexander Residence, MTM Residence, Serenity Residence, Bellemonde, Denya Lake și Homing Village.
În plus, biroul SVN pe care îl coordonez are o activitate notabilă și pe segmentul tranzacțiilor de investiții.
Totodată, mă implic activ în dezvoltarea echipei și în strategia de poziționare a biroului nostru ca partener de încredere, atât pentru dezvoltatori, cât și pentru clienții finali care caută mai mult decât un spațiu de locuit – caută un stil de viață.
Ce planuri de dezvoltare are SVN Romania în următorii ani?
SVN Romania va continua să se dezvolte pe toate segmentele pieței imobiliare, pe care le acoperim deja în prezent. În 2024 am înregistrat o cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro și avem ca obiectiv să ne menținem în topul celor mai mari consultanți imobiliari.
Compania va continua să se dezvolte pe toate diviziile; țelul este de a deveni din ce în ce mai relevanți pe segmentul de investment, dar și pe cel al spațiilor comerciale și de birouri, și vom continua să ne extindem prin noi birouri, pentru o acoperire geografică cât mai bună. Vom rămâne cu siguranță cel mai relevant jucător pe segmentul rezidențial, unde am depășit deja pragul de 1 miliard de euro tranzacții intermediate.
Articol publicat inițial în Real Estate Magazine, Nr.56.