Viitorul imobiliar al Moldovei, dependent de autostradă

Lipsa unei autostrăzi care să lege Moldova de celelalte regiuni ale României reprezintă principalul motiv pentru care zona a atras investiții imobiliare sub potențial, însă partea de est a țării ar putea avea, într-un final, un drum de mare viteză în orizontul următorului deceniu.

Zona de est a României ar fi putut atrage o serie de investiții majore în zona de producție dacă ar fi avut infrastructura dezvoltată care să faciliteze exporturile de produse finite, potrivit analiștilor. Totuși, sunt companii care pariază pe regiune, în ciuda obstacolelor. De exemplu, compania turcă Doğu Pres, activă în domeniul proiectării și producerii de componente auto, anunța la finalul anului trecut că va investi zece milioane de euro într-o fabrică la Iași.

Good to know

Patru miliarde de euro din fonduri europene, viitorul tronson de autostradă A8 

„Dezvoltarea Moldovei este puternic influențată de construirea unor autostrăzi sau a unor drumuri care pot suporta autovehicule de tonaj mare. Atât timp cât această regiunenu este bine legată de restul țării și implicit de marile rute de transport europene, este extrem de greu să asistăm la creșterea semnificativă a investițiilor, indiferent de segmentul imobiliar. Necesitatea de parcuri industriale și logistice este mare și deja au fost făcute anumite dezvoltări în zonă, însă mult sub nivelul de care are nevoie o regiune atât de mare”, a declarat, pentru Real Estate Magazine, Răzvan Iorgu, managing director al firmei de consultanță imobiliară CBRE România.

În segmentul de spații logistice și industriale, zona Moldovei nu a reușit să atragă investiții masive, existând interes în creștere doar pentru orașe precum Iași sau Bacău. În schimb, orașe din sudul și vestul României, ca București, Ploiești, Timișoara, Cluj-Napoca sau Pitești, au continuat să înregistreze extinderi. Toate aceste orașe au în comun conexiunea cu rețeaua de autostrăzi.

La nivel național, stocul de spații industriale și logistice a atins 3,42 milioane de metri pătrați în cel de-al treilea trimestru din 2018, iar peste 90% din suprafață era operațională în orașele cu acces la autostrăzi, potrivit datelor firmei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. La finalul lui 2018, rețeaua de autostrăzi atingea 807 kilometri, iar la sfârșitul acestui an s-ar putea deschide circulației încă 43 de kilometri, conform unei estimări a Asociației Pro Infrastructură.

ODR9SJ0 1024x703 - Viitorul imobiliar al Moldovei, dependent de autostradă

Însă, lipsa infrastructurii de transport nu a împiedicat progresul orașelor din Moldova în alte segmente imobiliare. Iașiul este unul dintre orașele regionale în care segmentul de birouri și-a continuat dezvoltarea în 2018, în linie cu evoluția din alte piețe secundare. Stocul de birouri din capitala Moldovei a ajuns la circa 180.000 de metri pătrați anul trecut, potrivit Cushman & Wakefield Echinox. Investiții suplimentare au fost atrase și de segmentul spațiilor de birouri flexibile, care se adresează companiilor mai mici sau antreprenorilor.

„Oricum, o creștere a nivelului investițiilor generate de îmbunătățirea infrastructurii va genera și o creștere în ce privește numărul de noi spații de birouri. În privința spațiilor destinate segmentului de retail, în prezent, zona dispune de un stoc existent de aproximativ 600.000 de metri pătrați dezvoltați pentru a răspunde necesităților unui retail modern, iar în următoarea perioadă sunt anunțați încă 90.000 de metri pătrați care vor completa imaginea de ansamblu a zonei Moldovei”, adaugă Iorgu de la CBRE România.

Zona Moldovei va rămâne în continuare pe radarul investitorilor, iar dezvoltarea rutelor de transport va crește profilul regiunii în anii următori. Competiția pentru capital va rămâne intensă la nivel național, în condițiile în care piața investițiilor imobiliare a rămas, în ultimii ani, în jurul valorii de un miliard de euro. Toată zona Europei Centrale și de Est, inclusiv România, a atras investiții totale de aproape 14 miliarde de euro anul trecut, conform unui raport al firmei de consultanță imobiliară Colliers International.

Proiectul de miliarde al Autostrăzii Unirii

Cu câteva zile înainte de sărbătorirea Centenarului, președintele Klaus Iohannis adopta legea pentru Autostrada Unirii, proiect ce va crea o legătură directă între Iași și Târgu Mureș. Legea precizează că autostrada de 320 de kilometri va lega Ungheni (granița cu Republica Moldova) de Târgu Mureș, cu conexiuni la Iași și Târgu Neamț.

Viitorul tronson de autostradă A8 are un cost de patru miliarde de euro și ar urma să fie finanțat din fonduri europene. Primii 210 kilometri din noua autostradă ar putea fi finalizați în 2024 sau 2026, potrivit lui Adrian Covăsnianu, membru al Asociației civice „Moldova Vrea Autostradă”. Este vorba despre tronsoanele Târgu Neamț – Ditrău – Târgu Mureș.

469 1024x683 - Viitorul imobiliar al Moldovei, dependent de autostradă

Membrii organizației au participat la mitinguri în care au cerut realizarea autostrăzii, alături de mai multe grupuri din societatea civilă. „În realitate, pentru un proiect atât de complex, gestionat de un CNAIR atât de deprofesionalizat, cu directori numiți politic, nu văd la modul realist mai devreme de 2030 gata sectorul montan. Însă cu atenție, oameni responsabili și alocare financiară consistentă și anuală, timpii se pot reduce semnificativ”, a precizat Covăsnianu pentru Real Estate Magazine.

Pentru tronsonul Ungheni – Iași – Târgu Mureș, unde beneficiarul este Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP), statul ar urmări dezvoltarea în parteneriat public-privat. „Personal, nu cred în parteneriatul public-privat (PPP) și de aceea noi sperăm ca proiectul Ungheni – Iași – Târgu Neamț să revină la Ministerul Transporturilor (acum fiind la Comisia Națională de Strategie și Prognoză) și să avem posibilitatea de a construi cu fonduri de coeziune”, spune reprezentantul Asociației „Moldova Vrea Autostradă”.

Statul român a reluat eforturile de a dezvolta infrastructura rutieră prin intermediul acordurilor de tip PPP. Până în acest moment, nu a fost semnat un asemenea contract pentru autostrăzi, deși România are o legislație în domeniu de aproape un deceniu.

OI8AC90 1024x683 - Viitorul imobiliar al Moldovei, dependent de autostradă

Covăsnianu concluzionează că beneficiile pentru Moldova ar fi multiple dacă se dezvoltă drumul de mare viteză. Proiectul ar putea fi adaptat pentru a mai reduce din costuri, de exemplu prin îngustarea benzilor sau stabilirea unor viteze de proiectare mai mici (de 80 – 90 km/h) în zone dificile.

„Atractivitatea regiunii pentru potențiali investitori ar constitui o oportunitate de dezvoltare a afacerilor în urma descoperirii unei regiuni cu forță de muncă relativ ieftină, dar bine calificată. Investițiile pot fi în industria prelucrătoare, constructoare de mașini, dar și în industriile creative. Se pot dezvolta și afaceri locale sau afacerile locale își pot deschide puncte de lucru mai departe ca urmare a existenței unei infrastructuri rapide”, susține membrul Asociației.

Articol publicat în Real Estate Magazine, Nr. 25, Martie 2019

 

Leave a Reply