Arh. Bogdan Bănică, Atelier507: „Managementul eficient asigură transpunerea creativității într-un proiect de design de calitate, fezabil ca buget și durată”

Atelier507 este un studio de arhitectură înființat de Bogdan Bănică, un tânăr și entuziast arhitect care a înțeles că, dincolo de creativitate, un arhitect are nevoie de competențe ridicate de management ca să  transforme o idee frumoasă într-un proiect de design fezabil din punct de vedere al bugetului, dar mai ales al timpului câștigat de client.

Astfel a luat naștere Atelier507, în urmă cu 8 ani, atunci când Bogdan, Marius și Cosmina, trei studenți la Arhitectură, în grupa 507, au pus bazele unui studio specializat în design interior cu servicii „la cheie” de proiectare și project management.

Ce anume vă particularizează în rândul studiourilor de design interior și arhitectură?

Diferențiatorul nostru principal este managementul intern și extern, adică modul în care manageriem procesul de proiectare astfel încât să furnizăm ceea ce clientul se așteaptă să primească într-un termen scurt de timp și clar, la un cost corect. Managementul extern este, de fapt, project management sau managementul implementării și este serviciul nostru complementar proiectării, prin care preluăm îndeplinirea scopului de implementare a proiectului de design. Prin acest serviciu, noi ne ocupăm de bugetarea proiectului, planificarea implementării, monitorizarea și controlul șantierului și, în final, de predarea produsului finit – amenajarea – clientului.

Toate aceste procese sunt „desenate” în baza mai multor cărți de project management și sunt certificate ISO 9001:2015. Pentru o a doua confirmare a calității serviciilor de project management, eu urmează să dau examenul de PMP (Project Management Professional), o certificare internațională care va atesta abilitățile mele și implicit ale Atelier507 de a manageria orice fel de proiect de construcții sau amenajare.

„Abia în momentul în care creativitatea respectă cerințele și atinge așteptările clientului se poate vorbi despre un proiect de calitate. Până atunci rămâne doar o idee frumoasă”

Mercedes Benz 1 1024x768 - Arh. Bogdan Bănică, Atelier507: „Managementul eficient asigură transpunerea creativității într-un proiect de design de calitate, fezabil ca buget și durată”

Care a fost prima dumneavoastră realizare profesională?

Prima realizare profesională cred că a fost și primul proiect major pentru Atelier507. Asta se întâmpla în primul an de existență, când, pentru un client din Constanța, am avut de realizat trei proiecte distincte în același timp: o terasă supraetajată, un restaurant și un club bazat pe o franciză din America. Faptul că, în lipsa experienței noastre din acea perioadă, am reușit să finalizăm toate cele trei proiecte conform așteptărilor clientului în termenele și bugetele date, o consider prima realizare profesională importantă.

În afară de creativitate și inspirație, de ce alte calități are nevoie un arhitect?

În primul rând să aibă capacitatea nu doar de a asculta cerințele clientului, dar și de a-i înțelege nevoile și așteptările. Abia în momentul în care creativitatea respectă cerințele și atinge așteptările, se poate vorbi despre un proiect de calitate. Până atunci rămâne doar o idee frumoasă. De asemenea, are nevoie de competențe ridicate de management, atât asupra muncii sale, cât și asupra altora. Un proiect poate avea foarte mulți pași de parcurs, foarte multe planșe de realizat și foarte mulți colaboratori cu care vei comunica: structurist, instalator, tehnolog, diverși specialiști, producători, furnizori etc. Dacă nu ai capacitatea de a manageria toți acești pași, alături de comunicarea externă, va fi foarte greu să realizezi un proiect fezabil din punct de vedere al bugetului și, mai ales, al timpului.

MGM0282 1024x683 - Arh. Bogdan Bănică, Atelier507: „Managementul eficient asigură transpunerea creativității într-un proiect de design de calitate, fezabil ca buget și durată”

Care vă sunt sursele de inspirație?

Sunt extrem de multe surse care mă inspiră, nu doar ca arhitect, ci mai ales ca manager al unui birou de arhitectură. Am încercat să schimb cât mai mult modul de lucru al biroului, din acei arhitecți aiuriți, boemi, cu capul în nori, într-o echipă organizată, optimizată, concentrată pe obiectivele proiectului și pe client. Degeaba am fi creativi, atrăgători sau plăcuți ca arhitecți, dacă munca noastră nu ar atinge obiectivele și așteptările clientului, iar pentru asta este nevoie de multă disciplină.

Ca manager mă inspir din cărți de project management, site-uri de specialitate, conferințe de business, networking și, în principiu, din orice sau de la oricine are legătură cu antreprenoriatul. Nici nu realizezi câte poți învăța de la oameni dacă ești atent la ei și îi asculți, lucruri pe care le poți folosi pentru a oferi experiența dorită.

Care sunt cele mai importante proiecte la care ați lucrat sau lucrați în prezent și ce aveți în pregătire?

Dat fiind faptul că fiecare proiect are propria poveste și noi suntem totuși un birou mic de arhitectură, fiecare proiect, pentru noi, este unul important. Cu toate acestea, de-a lungul timpului am amenajat spații pentru diverse branduri importante, precum: Mercedes-Benz România, Hilton, Clinicile Dr. Leahu, clinicile Ares, Cellini, Evolution Gaming și mulți alții. În momentul de față pregătim mai multe proiecte de amenajare de birouri pentru diverse firme multinaționale și o serie de clinici medicale de diverse specialități, în București și restul țării.

Care este strategia cu care vă abordați clienții?

În primul rând, încercăm să aflăm ce-și doresc de la amenajare și din relația cu arhitectul. Stăm de vorbă, vizităm și analizăm spațiul, întocmim un brief inițial și în baza acestor informații prezentăm o ofertă personalizată atât pentru proiect, cât și pentru client. Nu toți clienții vor pachetul complet de servicii și, mai ales, nu toate proiectele au nevoie de pachetul complet de servicii. Încercăm să abordăm vânzarea rațional și nu sentimental – în caz contrar, este doar o chestiune de timp până la primul conflict cu clientul. 

Ce fel de persoane apelează la dumneavoastră și care este nivelul așteptărilor lor?

Persoanele fizice care apelează la serviciile noastre sunt români sau străini, cu venituri peste medie, sunt angajați în top managementul unor mari companii sau antreprenori, cu destul de mare cultură turistică, de design și a bunului-gust. Acest tip de persoane își doresc un cămin de o ridicată calitate estetică, funcțională și a produselor, iar cerințele lor sunt destul de bine definite. De obicei, furnizăm servicii „la cheie” de proiectare și project management, astfel încât, la final, clientul se bucură de spațiul complet amenajat și gata de utilizare. Motivul principal pentru alegerea acestui serviciu este lipsa de timp cu care aceștia se confruntă, dar și lipsa de cunoștințe tehnice pentru alegerea sau supervizarea constructorului.

Persoanele juridice sunt în egală măsură companii românești sau multinaționale care doresc să-și amenajeze spațiile de birouri sau spațiile specifice afacerii lor: restaurante, hoteluri, showroom-uri etc. De obicei, scopul principal al acestui gen de proiecte este încadrarea într-un termen foarte strict și în buget, scop pe care apoi încercăm să-l îmbrăcăm într-un design cât mai atractiv. Și în acest caz, majoritatea serviciilor oferite sunt complete, design + project management, deoarece în aceste cazuri, timeline-ul se realizează luând în considerare termenul limită la care spațiul trebuie să fie gata amenajat, și nu termenul la care proiectul de design trebuie să fie realizat.

Așteptările clienților noștri pot diferi destul de mult, în funcție de personalitatea fiecăruia sau în funcție de tipul proiectului, de la dorința de a avea un design „wow”, la dorința de a te încadra în termen sau buget. Inclusiv pe partea de implementare sunt cazuri în care clientul ne spune să-l sunăm abia în momentul în care totul este gata conform planificării și sunt clienți care vin cu noi la fiecare vizită pe șantier. Dar dacă la începutul proiectului aceste așteptări sunt cât mai bine clarificate, noi le putem manageria astfel încât, la final, satisfacția clientului să fie una maximă.

MGM7600 1024x683 - Arh. Bogdan Bănică, Atelier507: „Managementul eficient asigură transpunerea creativității într-un proiect de design de calitate, fezabil ca buget și durată”

MGM7826 1024x721 - Arh. Bogdan Bănică, Atelier507: „Managementul eficient asigură transpunerea creativității într-un proiect de design de calitate, fezabil ca buget și durată”

 „Omul și spațiul dictează direcția de amenajare”

Ce înseamnă designul interior în România anului 2018-2019?

Nivelul de calitate în designul interior a crescut foarte mult în București și în orașele mari din România. Din păcate, rămâne un serviciu la care apelează de obicei persoanele juridice sau persoanele fizice cu un nivel financiar cel puțin mediu. Sunt în continuare extrem de multe spații comerciale sau rezidențiale amenajate în „regie proprie”, fapt ce poate însemna o calitate vizuală scăzută, dar mai ales o calitate constructivă scăzută. Un spațiu public amenajat fără un proiect de arhitectură, proiecte de specialitate și verificările necesare poate fi periculos pentru oameni din punct de vedere al exploatării (vezi pardoseli lucioase la exterior fără proprietăți antiderapante) sau din punct de vedere tehnic (tavane care cad).

Avem foarte multe de recuperat atât la nivel intern – organizațiile, dar și la nivel extern – educarea populației. Există în ultimul timp diverse organizații, precum #better, din care și noi facem parte, care încearcă să educe populația prin diverse materiale și acțiuni și, mai ales, prin breasla arhitecților. Sunt multe aspecte de adus în discuție, dar în principiu totul pleacă de la noi, arhitecții. Iar în momentul în care noi vom reuși să ne ridicăm peste standardul actual, atunci rezultatele se vor vedea, pentru că asta este frumusețea acestei meserii: munca ta se vede!

Bacania Veche 6 1024x682 - Arh. Bogdan Bănică, Atelier507: „Managementul eficient asigură transpunerea creativității într-un proiect de design de calitate, fezabil ca buget și durată”

Salon de frumusete Beauty 21st 9 1024x576 - Arh. Bogdan Bănică, Atelier507: „Managementul eficient asigură transpunerea creativității într-un proiect de design de calitate, fezabil ca buget și durată”

Se simte o schimbare de atitudine a românilor față de felul în care se raportează la spațiul din imediata lor apropiere? Ce sperați să se întâmple în următorii ani?

Clar, lucrurile au evoluat și asta se simte prin nivelul de cerințe cu care clienții vin către noi. Domeniul evoluează prin arhitecți care se specializează, clienți care ridică ștacheta și importatori și furnizori de materiale care te provoacă cu noi produse și tehnici.

De aici înainte, lucrurile nu au decât să se îmbunătățească, sper eu. Clienții să fie din ce în ce mai „pretențioși” din punct de vedere al așteptărilor, furnizorii să ne bombardeze cu materiale care mai de care, iar în această situație, arhitectului nu-i mai rămâne decât să se ridice deasupra așteptărilor prin designul propus și modul în care își duce proiectul la capăt.   

MGM0087 e1544441269615 682x1024 - Arh. Bogdan Bănică, Atelier507: „Managementul eficient asigură transpunerea creativității într-un proiect de design de calitate, fezabil ca buget și durată”  

Care credeți că vor fi tendințele, respectiv preferințele românilor, în anii imediat următori, în domeniul amenajărilor?

Tendințele ar trebui să existe strict din punct de vedere tehnic – alegerea unor materiale eco, implementarea diverselor tehnologii specifice interioarelor etc. Tendințele nu ar trebui să fie la partea vizuală. Alegerea stilului arhitectural nu ține de trend, ține de nevoi, de așteptări și nu în ultimul rând de spațiu, iar dacă facem referire la arhitectura civilă, ține de context și de viziunea arhitectului. Chiar dacă nu este imposibil, nu este de preferat ca o amenajare să o schimbi precum schimbi o haină care nu mai este în trend. Omul și spațiul dictează, de fapt, direcția de amenajare.

 

Leave a Reply