Studiu: 80% din livrările de spații retail, în orașe secundare și terțiare

Ovidiu Posirca

, Real Market

Cea mai mare parte din livrările de spații de retail au fost înregistrate în orașele secundare și terțiare în prima jumătate din 2018, potrivit unui raport al firmei de consultanță imobiliară CBRE.

Stocul național modern de spații de retail a ajuns la 3,52 milioane de metri pătrați, cu aproape 30.000 m2 livrați în prima jumătate (S1) din 2018. Datele CBRE arată că 80% din spațiile de retail au fost livrate în orașele secundare și terțiare.

Circa 367.000 mp de spații sunt în construcție cu date de livrare în 2018 și 2019. Acestea sunt cuprinse în 19 proiecte, dintre care 13 noi și 6 extinderi. În S1 2018 au fost terminate spații de retail ce totalizează circa 30.000 m2 localizați în proiecte din Bistrița, Focșani, Gheorghieni, Râmnicu Sărat și Vaslui.

Stocul modern de spații de retail se situează, în momentul de față, la 3,52 milioane mp, dintre care 59% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale, iar 41% de parcurile de retail. Din actualul stoc de spații de retail, circa 51% au fost dezvoltate în perioada 1999 – 2008.

Din proiectele aflate în construcție, 53% este reprezentat de sectorul centrelor comerciale și 47% de parcurile de retail. De asemenea, 18% din stocul de spații de retail aflate în prezent în dezvoltare sunt extinderi în construcții existente, potrivit unui comunicat al companiei.

Dintre cele 19 proiecte de retail care sunt în prezent în construcție, cele mai mari, din punct de vedere al suprafeței dezvoltate, sunt:

Openville, din Timișoara, cu 47.000 mp;
AFI Palace Brașov, cu 45.000 mp;
Târgoviște Mall, cu 33.000 mp;
Shopping City Târgu Mureș, cu 32.900 mp;
Shopping City Satu Mare, cu 28.700 mp;
DN1 Balotești, cu 28.000 mp;
Baia Mare Value Center, cu 22.500 mp;
Electroputere Parc din Craiova, cu 22.100 mp.

“Creșterea consumului în România a dinamizat piața spațiilor de retail, după cum era firesc. Mari branduri internaționale, care activează în industrii extrem de diverse și țintesc publicuri diferite, au decis anul acesta să-și facă intrarea pe piața locală. Acesta este un semn că piață românească se maturizează și devine din ce în ce mai ofertantă pentru marii jucători care o ocoleau până acum, considerând-o prea riscantă”, a explicat Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.

În prima jumătate a anului, chiria prime (chiria de referință pentru proiectele de clasă A, amplasate în cele mai bune zone) pentru centrele comerciale s-a situat la 80 euro/mp , iar în cazul parcurilor de retail a oscilat între 8 și 15 euro/mp.

Randamentul prime (randamentul înregistrat de proiectele de clasă A, din zonele cel mai bine cotate) raportat pentru centrele comerciale a fost de 6,5%.

Leave a Reply