Analiză. Revoluția din segmentul birourilor: spațiile de coworking, în creștere accelerată

Tot mai mulți specialiști din zona de marketing, comunicare, consultanță sau chiar și avocatură devin abonații spațiilor de coworking în condiții mult mai flexibile față de contractele convenționale pentru birouri. Piața pentru asemenea spații este la început de drum pe plan local, cu suprafețe disponibile de circa 60.000 de metri pătrați, însă creșterea rapidă nu poate fi ignorată de marii dezvoltatori de birouri.

Schimbul de generații din zona profesională cuplat cu tendința companiilor mari de a permite angajaților să lucreze de acasă sau din alte spații cu loc pentru un laptop și conexiune rapidă la internet au creat condițiile unei revoluții privind spațiul efectiv de muncă.

Spațiile de tip coworking reprezintă încă un procent mic din suprafața totală a birourilor din România – care ar putea ajunge la circa trei milioane de metri pătrați în acest an.

Val de lansări

În prima jumătate a anului, spațiile de coworking și-au dublat capacitatea, de la 33.000 de metri pătrați în octombrie 2017 la 61.000 de metri pătrați în iunie 2018, arată datele firmei de consultanță imobiliară Crosspoint Real Estate. Principala piață pentru aceste spații este Bucureștiul, iar analiștii spun că industria de coworking va rămâne pe un trend ascendent în condițiile în care tinerii ar prefera activități de tip freelance în locul convenționalului loc de muncă cu program fix.

Un semnal important cu privire la viitorul spațiilor de coworking a fost dat chiar de către fondul de investiții imobiliare Globalworth, care a devenit acționar în Mindspace în urma unei investiții de zece milioane de dolari. Compania operează spații de coworking la nivel internațional și va deschide trei locații în România.

Mindspace va avea spații pe o suprafață de aproximativ 12.000 de metri pătrați, în Globalworth Campus, City Offices și Bucharest Tower Center din București. Globalworth deținea în România un portofoliu de birouri cu valoare de peste un miliard de euro la finalul anului trecut, potrivit unei prezentări a companiei.

Tot în această vară, un alt operator al spațiilor de coworking, Spaces, a anunțat deschiderea de birouri în Unirii View Tower și Campus 6.1.

spaces vijzelstraat by sevilpeach architecture design 0 1024x683 - Analiză. Revoluția din segmentul birourilor: spațiile de coworking, în creștere accelerată

În București, acest concept capătă amploare. Capitala României are un potențial major în acest sens, fapt confirmat și de puternica regenerare urbană ce are loc în ultimii ani, prin apariția investițiilor majore în sectoarele imobiliare”, a declarat pentru Real Estate Magazine, Ramona Iacob, CEO Spaces România.

Asistăm la o reconstrucție a multor zone, ce în trecut păreau complet uitate și prăfuite și care azi dau naștere unor proiecte foarte interesante atât în sectorul rezidențial, cât și în cel al clădirilor de birouri. Lucrurile se întâmplă rapid în lume, dar și în România, fapt ce confirmă nevoia de schimbare și apetitul local pentru evoluție, în primul rând. Birourile tradiționale de altădată sunt înlocuite de soluții noi, flexibile, care să îi permită utilizatorului să își schimbe modul de lucru în funcție de nevoie. De aici și conceptul de «workspace revolution» pe care IWG (grupul din care face parte Spaces, dar și Regus, Basepoint, No18, Signature și Open Office) l-a lansat la nivel global”, a adăugat aceasta.

Spațiile verzi, zonele de recreere și socializare, integrarea conceptelor de wellbeing și coworking au devenit elemente necesare”

Spaces are 155 de locații în 33 de țări, iar la nivel local, compania va avea operațiuni pe 3.000 de metri pătrați în Unirii View Tower și 3.100 de metri pătrați în Campus 6. Iacob spune că Spaces analizează și extinderea în afara Capitalei. Ea punctează că „România are câteva orașe extrem de interesante din perspectiva dezvoltării economice, orașe ce au demonstrat că se pot alinia cerințelor europene, orașe care investesc în infrastructură, în mediul de afaceri, în mediul cultural”.

Tot în Capitală, în luna iulie, s-a lansat Commons, un nou spațiu de coworking și evenimente, deschis în urma unei investiții de 150.000 de euro. Acesta ocupă 650 de metri pătrați în zona Romană. Exista deja un alt centru Commons pentru coworking în zona Piața Unirii. „Am ales o zonă centrală deoarece este foarte important ca membrii să ajungă repede la și de la birou și să aibă acces rapid la zonele de întâlnire cu clienții. Suntem, de asemenea, foarte atenți la atmosfera plăcută de la birou pentru că aici petrec cea mai mare parte a zilei și știm cu toții cât de important este acest aspect”, a declarat David Canta, cofondator Commons.

Dezvoltatorii de birouri vor comunități

Curentul spațiilor de coworking a devenit tot mai vizibil în condițiile în care dezvoltatorii imobiliari sunt tot mai interesați de facilitățile pe care companiile le oferă angajaților.

Zonele comerciale au pătruns deja în zona birourilor, în locul cantinei își face loc conceptul de „food hall”, iar zona de servicii se extinde cu componenta de supermarket, farmacie, curățătorie, până la grădiniță și sală de fitness.

spaces vijzelstraat by sevilpeach architecture design 1 1024x683 - Analiză. Revoluția din segmentul birourilor: spațiile de coworking, în creștere accelerată

Odată cu evoluția tehnologiei, accentul se pune acum pe stimularea creativității angajaților pentru creșterea productivității, astfel că spațiile verzi, zonele de recreere și socializare, integrarea conceptelor de wellbeing și coworking au devenit elemente necesare. Pe lângă toate acestea, marii proprietari de birouri urmăresc crearea de comunități pentru angajați, organizând evenimente și programe de fidelizare”, a declarat, pentru Real Estate Magazine, Oana Iliescu, managing partner la firma de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

România nu pare să fie singura piață în care segmentul de coworking a prins elan, fiind înregistrate creșteri și în alte piețe din Europa Centrală și de Est, arată consultanții. Dezvoltatorii de birouri pot percepe operatorii de spații de coworking ca pe o amenințare, dar s-ar putea ca tocmai existența unei asemenea companii în proiectul lor să le asigure vizibilitate mai mare în cursa pentru clienți de tip multinaționale, explică Marius Șcuta, national director, head of office department & tenant representation, în cadrul firmei de consultanță imobiliară JLL România.

Astfel de companii văd un avantaj în a avea astfel de spații de coworking în aceeași clădire sau același parc de birouri în care își au sediul, tocmai pentru că pot să rezolve orice fluctuație de personal apărută pe termen scurt-mediu, datorată proiectelor pe care le au în derulare”, a declarat Șcuta pentru Real Estate Magazine.

Antreprenorii aflați la început de drum și freelancerii sunt printre cei mai fideli clienți ai spațiilor de coworking deoarece pot plăti tarife pe oră/zi/lună în funcție de timpul efectiv petrecut la birou. În prezent, segmentul de coworking din România se bazează în mare parte pe spațiile convenționale de birouri. „Este o surpriză plăcută să vedem tranzacții recent anunțate, pe suprafețe mari și în cât mai multe clădiri din București. Este un semn pozitiv și asta înseamnă că operatorii acestor spații cred în sfârșit și în România, atât în București, cât și în celelalte orașe regionale care vor urma exemplul Capitalei”, a precizat, pentru Real Estate Magazine, Lori Collin, directorul Lion’s Head Investments România.

BusinessClub 04 RO 1024x683 - Analiză. Revoluția din segmentul birourilor: spațiile de coworking, în creștere accelerată

La nivel internațional, plaja de potențiali clienți pentru zona de coworking este mult mai mare. De exemplu, cei de la Spaces spun că au ca abonați oameni de afaceri care călătoresc foarte des, companii medii sau corporații la nivel global, pe lângă antreprenori și freelanceri.

Iacob spune că așa se explică faptul că freelanceri sau companii mici locale sunt colegi de comunitate cu companii precum Uber, Spotify, Airbnb, PayPal, Microsoft, Logitech sau Oracle.

Un material al Comisiei Europene care citează articole și interviuri de specialitate relevă principalele trei motive pentru care spațiile de coworking sunt atractive: persoanele care folosesc spațiile de coworking văd munca lor ca având mai mult sens, au mai mult control asupra locului lor de muncă și se simt parte dintr-o comunitate.

Good to know

60.000 de metri pătrați însumează spațiile de coworking disponibile în prezent

Leave a Reply