Tehnologia smart home ne face viata mai usoara

Fulvia Meirosu

, Real Style

Senzori de apă, de fum, de mișcare, senzori pentru uși și ferestre, camere de supraveghere, prize inteligente și, în curând, echipamente electronice și electrocasnice, toate conectate într-o aplicație instalată pe telefonul proprietarului. Așa arată o casă modernă. Dar mai ales inteligentă!


„Tehnologia smart home are rolul de a ne face viața mai ușoară”, rezumă Laurențiu Trocan, country manager pentru România al D-Link, unul dintre cei mai importanți producători de infrastructură de rețea la nivel mondial, cu 30 de ani de experiență în producerea de echipamente inovatoare, de înaltă performanță, atât pentru companii, cât și pentru clienții individuali.
Aplicația mydlink Home reprezintă o serie de tehnologii inteligente ce permit proprietarilor de locuințe să monitorizeze, automatizeze și să controleze locuința de oriunde și oricând, folosindu-se de smartphone sau tabletă.

large-Image-for-Smart-phone-smart-home-article

De exemplu, dacă vă instalați în locuință o priză inteligentă, veți primi o alarmă pe telefon în cazul în care uitați fierul de călcat sau filtrul de cafea în priză. „Pot să îmi setez pe telefon o alarmă care să îmi amintească că e consum pe priza respectivă și o pot opri. Pot să mai adaug un senzor de mișcare și, când mă dau jos din pat, filtrul de cafea să pornească automat. Pot să adaug un senzor de mișcare și o cameră de supraveghere și să setez camera să pornească atunci când există mișcare în cameră. Pot să mai adaug o yală specială la ușa de la intrare, astfel încât să deschid ușa prin aplicația de pe telefon”, detaliază Laurențiu Trocan cu privire la minunile pe care le poate face tehnologia în ziua de azi. Dacă până acum câțiva ani toate acestea necesitau conexiuni prin cabluri și găuri în pereți, acum, dispozitivele mydlink Home vor comunica între ele și cu utilizatorul prin intermediul aplicației pe care proprietarul locuinței și-o instalează pe telefon. Practic, cu ajutorul telefonului, el poate controla aproape tot mediul din casă.

„Ce facem noi acum este să inovăm pe baza unor nevoi existente și să împachetăm pe nivelul de tehnologie din 2016, punând la dispoziția consumatorilor sisteme de senzori, de alarmă, de fum, motorașe pentru jaluzele, sisteme de încuiere a ușii – doar că toate sunt controlate de utilizator acum cu ajutorul internetului și al aplicațiilor. Ce ne deosebește de producătorii tradiționali, dincolo de utilizarea prin aplicația smart home, este faptul că sistemul poate fi foarte ușor instalat și, dacă ne mutăm, dezlipim dispozitivele de pe perete și le lipim în noua casă/firmă. Păstrăm tot sistemul, tot environment-ul creat de noi”, subliniază Laurențiu Trocan. El mai spune că senzori pentru aceste sisteme se produc dintotdeauna și nu e o mare provocare să produci un senzor – o mare provocare este să aduni toate echipamentele într-o singură aplicație. Aplicația D-Link, alături de alte câteva produse similare la nivel mondial, funcționează impecabil.

„Până acum, aveam într-un apartament o cameră de supraveghere, cameră conectată printr-un cablu. La fereastră, un senzor de mișcare, conectat printr-un cablu. Un senzor de inundație, un motoraș pentru jaluzea, caloriferul cu termostat – toate legate prin cablu la un sistem central în care defineam niște reguli logice de tipul «dacă temperatura de la termostat e mai mare de 26 grade, coboară jaluzelele». Și defineam mai multe posibilități de tipul: dacă se întâmplă asta, atunci se declanșează și asta”, spune Laurențiu Trocan.

D-Link nu mai folosește toate aceste cabluri, ci folosește două lucruri: pentru senzorul de fereastră, termostat și ușa de la intrare folosește Z-Wave, pentru camera video – WiFi. Toate acestea se leagă la router-ul de internet, iar cele care funcționează prin Z-Wave se leagă la hub-ul D-Link, care se leagă la router. Toate regulile logice se fac în acest hub. Pe telefon, utilizatorul are aplicația, în care definește toate regulile logice și pe care o poate instala rapid scanând un cod de bare.

Pe piață de 30 de ani, D-Link este în România doar de doi ani. Primul an a fost de adaptare, în al doilea a încheiat parteneriatul cu eMAG, parteneriat care se dovedește a fi unul de succes. „La unul din produse, Music Everywhere, am rămas fără stoc foarte repede. Este un produs pe care îl conectezi la WiFi, deschizi boxele din casă și poți să redai la boxe muzica din telefon sau din computer prin WiFi”, explică Laurențiu Trocan.

Poza Laurentiu Trocan
Clienții care cumpără produsele D-Link sunt acum în mare parte persoane fizice, pentru că ele cumpără un echipament – de exemplu, cameră video sau alarmă. Cele mai vândute sunt camerele video, pentru care clienții români au prins un apetit foarte mare: unii au copii, alții au animale, alții vor să își supravegheze locuința. Tendința nu este către securitate și pază, ci către liniște și confort – vor să vadă ce se întâmplă la ei în curte acum. În urmă cu trei – patru ani, când oamenii spuneau „sisteme de supraveghere”, se gândeau la securitate, să nu intre vreun hoț în casă. Acum, însă, clienții vor să își vadă copilul și pisica acasă. D-Link are în ofertă camere video speciale pentru copii, cu senzor de temperatură, și sisteme de comunicație (utilizatorul vorbește la telefon și se aude în camera copilului).

Cât despre prețuri, ele sunt rezonabile: o cameră video costă de la 129 lei în sus, aplicația vine gratuit, iar pentru un kit complet WiFi, prețul de intrare este de 700 lei (o priză, o cameră și un hub). La nivelul actual de venituri din România, dacă clientul trebuie să aleagă între o cameră de supraveghere și un motoraș pentru jaluzele, va alege camera video. Imediat după aceea urmează senzorii de temperatură și cei de mișcare. Dar și dispozitivul pentru muzică s-a vândut foarte bine.

„Produsele noastre sunt destul de greu de înțeles din descriere, ele trebuie explicate și orice platformă online ne ajută la vânzare. eMAG chiar se preocupă de zona aceasta de comunicare și vânzare consultativă către client. Pe site-ul eMAG, produsele noastre sunt însoțite de filmulețe și explicații. E important ca oamenii să cumpere, dar e foarte important să înțeleagă ce facem noi. Am avut surprize cu clienți care au cumpărat pentru a testa și apoi au încercat să înțeleagă ce au cumpărat”, spune Laurențiu Trocan, care se așteaptă să aibă o medie de 1.000 de implementări până la sfârșitul anului, cu o medie de șase – opt produse pe client, cifre care sunt conform planului de afaceri și, de asemenea, în concordanță cu ce se întâmplă în alte țări. În 2016, susține Laurențiu Trocan, ar trebui să fie 6,4 miliarde de astfel de echipamente conectate la internet, în toată lumea.

În acest context, D-Link și Telekom Germania lucrează acum la o aplicație în care utilizatorul își poate conecta echipamentele electrocasnice Miele, jaluzelele din casă, electronicele Samsung, caloriferele, camerele video, sistemul de aer condiționat și aproape tot ce există într-o locuință.

De asemenea, D-Link va încheia un parteneriat cu Telekom România pentru smart office. Telekom a selectat dintre aceste echipamente pe acelea pe care le consideră potrivite pentru clădirile de birouri și pentru sediile de firmă (camere, senzori de mișcare și alarme), echipamente pe care le-a pus într-un pachet împreună cu serviciile proprii. Iar Laurențiu Trocan are în vedere și alte tipuri de parteneriate.

„Noi discutăm în momentul de față și cu furnizorii de utilități, pentru că în multe țări din Europa sistemele de smart home sunt conectate cu furnizorii de utilități. De asemenea, ne dorim să facem parteneriate cu dezvoltatorii imobiliari. M-aș bucura să văd că piața imobiliară din România e interesată și de sisteme de smart home, nu doar de ziduri și termopane”, declară Laurențiu Trocan.

shutterstock_1883199865

Leave a Reply