Opera cu care casa Lalique onoreaza arhitectura

Alegorie pentru efemeritate, sticla se dovedește a fi o altfel de fundație pentru patrimoniu, stând – grație magistralei viziuni a lui René Lalique – ca avanpremieră pentru arhitectura Art Deco. Iar peste timp, după ce entuziasmul unei epoci este abandonat în istorie, unicitatea măiestriei sale să salveze edificiile-simbol ale anilor de glorie Art Deco, înălțându-le drept însemnate embleme ale culturii moderne.


Ren+¬_Lalique_glass_angels,_St_Matthew's_Church lalique2

Crucea Legiunii de Onoare, ca o reverență în fața aplauzelor de la Expoziţia Mondială de la Bruxelles, impune întâia recunoaștere pentru un artist polivalent, a cărui operă nemuritoare a oferit repere în sculptura în sticlă, creația de bijuterii şi arhitectură.
Era anul 1897 și prin ingeniozitatea de a învia tehnici milenare, precum „cire perdue”, lucrările sale în sticlă salutau direcţiile artistice ale cumpenei dintre veacuri. Curând, însă, expresia viziunii lui René Lalique va atinge o altă anvergură chiar prin noua adresă ce-i va recomanda arta, dincolo de a-i oferi un cămin, în Cours la Reine, nr. 40, în Paris.
Din grija dedicată amenajării pe cinci etaje a magazinului, atelierului și reședinței se desprinde în 1902 motivul acelor de pin în ușile din panouri, exercițiu ce revine, prin disciplina simetriei, drept o referință pentru transpunerea în arhitectură a măiestriei sale, surprinzând prin contrastul cu aparentul haos al contururilor ondulate din sculptura și modelajul sticlei.
René Lalique introduce o estetică eternă prin aportul său la unul dintre reperele arhitecturii moderne, clădirea Coty de pe Fifth Avenue, proiect căruia i-a dăruit o identitate prin reliefurile translucide ale fațadei. Dispusă pe etajele doi, trei și patru, lucrarea ce captează spiritul Art Nouveau în motivul viței de vie și al florilor va salva, în 1985, proiectul de la demolare, susținând cauza edificiului în fața Landmarks Preservation Commission. La patru ani de la restaurarea ce a implicat inclusiv reproducerea de către atelierul Jon Smiley Glass Studios din Philadelphia a 46 dintre plăcile de sticlă mult prea afectate pentru a putea fi păstrate, clădirea localizată pe celebra arteră Fifth Avenue va fi închiriată către Henri Bendel.
Ca sinteză a maleabilității dovedite de arhitectură prin încorporarea unui nou manifest artistic în fragilitatea sticlei, apare fântâna Les Sources de France, cu care casa a participat la Expoziția de Arte Decorative, organizată în anul 1925 la Paris.
Ren+¬_Lalique_glass,_St_Matthew's_Church
Maestru al hedonismului, magnatul Victor Sassoon devine, prin inaugurarea hotelului Cathay în 1929, amfitrionul unor petreceri care adunau elita Hollywood-ului la Shanghai, oaspeți precum Charlie Chaplin, Mary Pickford sau Douglas Fairchild fiind întâmpinați în discreția etajului opt de lucrarea cu care Lalique încheia deceniul.
Maturitatea curentului Art Deco îl inspiră pe René Lalique spre tezaurul ecleziastic. Artistul răspunde cu devotament surorilor capelei Vierge Fidèle pentru celebrarea centenarului ctitoriei din 1831, avansând însă condiția, onorată aproape pro bono, de a decora întreg lăcașul corului. Modelat în bucăți de sticlă pe cadre metalice grație unei proceduri brevetate în 1929, Le Christ de Lumière veghează credincioșii sub razele captate în vitralii și jocul armonizat de Le Tabernacle – lucrare reprezentând Sfântul Duh ca porumbel – și șapte candelabre.
Supraviețuind bombardamentelor din 1944 fără daune majore, capela a necesitat lucrări de restaurare în 1995 și 2003.

img_1163-001
Ultima referință a casei Lalique în arhitectură complimentează interioarele create în 1933 de Henri Rapin și Ivan-Léon Branchot pentru Palatul Imperial al Prințului Asaka, ce va fi atins de eleganța curentului Art Deco grație studiilor la École Spéciale Militaire de Saint-Cyr și călătoriilor întreprinse în Statele Unite. Găzduind astăzi Muzeul de Artă Metropolitană Tokyo Teien, denumire ce desemnează grădina japoneză, palatul distinge semnătura maestrului în sticlă presată, tehnică introdusă exclusiv pentru această lucrare.
René Lalique s-a stins din viață la data de 5 mai 1945, artistul plecând împăcat, cu liniștea dăruită de vestea eliberării de către trupele aliate a fabricii sale din Wingen, Alsacia, mulajele găsindu-i-se intacte.

Leave a Reply