Garage Museum of Contemporary Art

Reînviind o capitală prin frumuseţea unei pasiuni

„Aceasta este noua Rusie!” – iată convingerea cu care tânăra curatoare Daria Zhukova oferă cea mai cuprinzătoare sinteză pentru opera de mecenat realizată alături de soţul său, Roman Abramovich, care i-a stat alături pentru proiecte de restaurări şi chiar amenajări de urbanism. Totul, având drept resort o altă substanţă dăruită afinităţii pentru artă.

-1x-1


După expoziţii găzduite de Smithsonian Institution, MoMA, Centre Pompidou, Hermitage sau Guggenheim, lucrările lui Ilya şi ale Emiliei Kabakov inaugurau, pe data de 12 iunie 2008, un ambiţios spaţiu multicultural ce dedica un prim salut culturii contemporane moscovite. În fastul unei seri ce aducea frumoasa surpriză a unui concert privat susţinut de Amy Winehouse, cei mai importanţi artişti în viaţă ai Rusiei răspundeau temerităţii unui nou mecena, care tocmai investise nu mai puţin de 60 milioane de dolari într-un lot purtându-le semnătura. Când în doar 24 de ore cele mai prestigioase case de licitaţii ale lumii, Christie’s şi Sotheby’s, adjudecau aceluiaşi cumpărător lucrările „Benefits Supervisor Sleeping” de Lucian Freud şi „Triptych” de Francis Bacon, pentru 33,6 și, respectiv, 86 milioane de dolari, lumea artei se arăta intrigată de subitul interes nemanifestat anterior de proaspătul colecţionar. Iar când cuplul Kabakov atrăsese acelaşi entuziasm, curiozitatea faţă de un patronaj al lui Roman Abramovich onora pe deplin aşteptările.

Descoperind această superbă pasiune alături de iubita sa, Daria Zhukova, oligarhul rezident la Londra va fi convins inclusiv de crezul acesteia de a transforma spiritul actualităţii într-un patrimoniu pentru oraşul său natal.

Fiica unui magnat al petrolului şi a unei cercetătoare în biologie moleculară, Dasha va fi despărţită de Rusia în urma divorţului părinţilor săi, fetiţa de opt ani având în faţă un alt destin în Los Angeles, oraş spre care mama ei era invitată de către mediul academic american. Pentru Moscova copilăriei sale, implicarea Dariei viza o turnură de la amara privelişte a declinului, neîmplinire ce va sta ca imbold pentru investiţia de 70 milioane de dolari, consacrată unei arene a noilor căutări din artă.

Sub benevolenţa Federaţiei Comunităţilor Evreieşti, proiectul curatoarei era întâmpinat, ca sediu temporar, de o autobază ridicată în 1927 de arhitectul constructivist Konstantin Melnikov, moştenirea primei sale gazde inspirând şi denumirea de Garage Center For Contemporary Culture. Iar până când Garajului Bakhmetevsky a ajuns să-i fie atribuită destinația de Muzeu Evreiesc şi Centru al Toleranţei, printr-un buget anual de 13 – 15 milioane de dolari, structura a servit ca scenă pentru ediţia din 2009 a Bienalei Moscovite, sesiune îngrijită de Jean-Hubert Martin, pentru ca ulterior să dezvăluie colecţia lui François Pinault, precum și lucrări apreciate, semnate de James Turrell, Antony Gormley, Mark Rothko sau Takashi Murakami.

cafe_interior_02 zhlobin_belorussia_saint-new_holland_island_saint_petersburg

La momentul relocării, centrul părăsea zona industrială a nordului Moscovei spre Parcul Gorky, unde un cămin temporar va sta, în 2012, ca o provocare pentru arhitectul Shigeru Ban, a cărui virtuozitate se distinge ca una devotată lăcaşurilor de artă. Pavilionul maestrului japonez va marca o etapă de tranziţie, până la renovarea restaurantului Vremena Goda sub viziunea unui confrate distins, de asemenea, cu premiul Pritzker, care cu ajutorul unor fonduri de 27 milioane de dolari va învia construcţia ridicată în anii ’60, creând un dialog cu postmodernismul rus prin păstrarea unor elemente originale de arhitectură sovietică.

Aniversarea de şapte ani aducea metamorfoza centrului, sub denumirea de Garage Museum for Contemporary Art, într-un incubator dedicat expoziţiilor, cercetării, programelor educaţionale, iniţiativelor în publicistică şi arhivisticii, printr-o colecţie de bibliotecă de peste 20.000 de titluri.

Rem Koolhaas va demonstra, printr-o reasamblare ambientală ce redefineşte înălţimea şi amplitudinea spaţiului, o ingenioasă alchimie a delicatelor coordonate de lumină şi perspectivă cerute de expunerea artei, ergonomia fiind reconfirmată inclusiv prin versatilitatea pereţilor modulari şi faţada din dublu strat de policarbonat ce camuflează sistemul de ventilaţie al edificiului. Şi cum o capodoperă impune o platformă demnă, după prima instituţie filantropică dedicată artei contemporane în Moscova, printr-un efort ce se zvoneşte a se situa în jurul sumei de două miliarde de dolari, Dasha va oferi o nouă energie Parcului Gorky, îmbogăţindu-l cu amenajarea unui cinema în aer liber, organizarea de festivaluri indie, acoperire wi-fi şi posibilitatea practicării unor sporturi precum voleiul de plajă.

Din Moscova, cuplul Zhukova-Abramovich se îndreaptă spre capitala ţaristă, unde va achiziţiona o insulă artificială ridicată sub comanda lui Petru cel Mare, cu destinaţia unei antreprize navale, în urma construcţiei a două canale pe râul Neva. Sub auspiciile prestigioasei Iris Foundation, condusă de Dasha, prin proiectul New Holland, insula de 18 acri este direcţionată spre restaurare biroului WORKac, prin intermediul unei investiţii de 400 milioane de dolari.

metalocus-museum-garage-42-2000_0 OMA-.-Garage-Museum-of-Contemporary-Art-.-Moscow-23-7

 

Leave a Reply