Andreea Comsa: 2016, un an efervescent pentru piata rezidentiala

Fulvia Meirosu

, Real Advice

Anul 2016 a început promiţător pentru piaţa rezidenţială, având ca bază creşterea venitului disponibil al populaţiei după măsurile de relaxare fiscală şi creşterea salariului minim de anul trecut. Potrivit estimărilor de piaţă, pentru prima dată în ultimii trei ani, în luna ianuarie a acestui an s-a observat o stabilizare a preţurilor solicitate de proprietari pentru apartamentele situate atât în zonele centrale, semicentrale şi de nord ale Bucureştiului, cât şi în cele de est, sud şi vest.


Metoda de finanţare preferată de cumpărătorii români rămâne creditul Prima Casă, astfel că vânzările apartamentelor prin intermediul acestui program şi-au continuat ritmul accelerat, influenţate şi de discuţiile privind legea dării în plată, care i-au făcut pe mulţi să se grăbească.

Preţul este în continuare factorul determinant în achiziţia unui apartament sub 100.000 de euro, iar discount-urile sunt benefice, cu toate că valorile obţinute de clienţi nu sunt mari raportat la costul imobilului. Dintre apartamentele care se cumpără prin programul Prima Casă, cele cu preţuri sub 60.000 de euro se vând cel mai rapid, iar clienţii semnează de multe ori „pe loc” contractul de rezervare.

Programul Prima Casă a fost esenţial în dezvoltarea pieţei imobiliare şi a ajutat mulţi tineri să îşi cumpere o casă datorită preţurilor accesibile din Capitală, în condiţiile în care două camere cu o suprafaţă utilă de aproximativ 40 de metri pătrați costă chiar şi 35.000 – 40.000 de euro. În general, programul Prima Casă este preferat de către majoritatea celor care doresc să acceseze un credit care se încadrează la limita maximă oferită de program, iar cei care depăşesc plafonul se orientează spre alte variante de creditare oferite de bănci.

Deşi vânzările prin Prima Casă reprezintă în continuare motorul pieţei, şi locuinţele scumpe, de peste 100.000 de euro, sunt pe plus în acest an, întrucât clienţii sunt din ce în ce mai interesaţi şi de alţi factori calitativi, cum ar fi: localizarea apartamentului, calitatea materialelor şi a finisajelor, precum şi gama de facilităţi disponibile. În cazul acestor apartamente din gama superioară de preţ, decizia este analizată cu grijă de viitorul client şi poate dura chiar şi câteva luni.

Anul 2016 are toate premisele să reprezinte un an în care vom vedea mai multe investiţii rezidenţiale ale dezvoltatorilor, care după o analiză atentă a pieţei au în plan să demareze proiecte de dimensiuni mari în Bucureşti.

În ceea ce priveşte tipologia proiectelor rezidenţiale, în 2016 dezvoltatorii vor pune mai mult accent pe calitate şi localizare, comparativ cu anii anteriori, când aceştia s-au concentrat foarte mult pe proiecte mass-market dezvoltate în principal în zona de sud. Sunt anunţate proiecte responsabile, middle-market, de o calitate mai bună decât media celor livrate până acum, în zone centrale şi de nord.

Per ansamblu, până la finele acestui an se estimează a fi livrate în Bucureşti și împrejurimi peste 12.000 de apartamente noi, dintre care aproximativ 6.000 vor fi finalizate în zone centrale, centru-nord şi spre periferia din nordul oraşului, majoritatea fiind ansambluri cu mai puţine locuinţe care se adresează clasei medii și superioare.

Odată cu relansarea pieţei rezidenţiale şi diversificarea ofertelor, este foarte important ca şi agenţiile de real estate să se adapteze specificului pieţei – cu alte cuvinte, să nu fie doar agenţi de vânzări, ci şi consultanţi atât pentru dezvoltator, cât şi pentru clientul final.

Cu această nouă viziune, în 2016 am decis să aducem câteva schimbări pozitive în cadrul companiei noastre, Premier Estate Management, pentru a răspunde cât mai prompt solicitărilor investitorilor și dezvoltatorilor care sunt interesați de piața rezidențială și nu numai.

Ne-am orientat activitatea astfel încât să oferim servicii integrate necesare pe tot parcursul unei tranzacţii imobiliare, de la consultanţă în realizarea şi implementarea strategiilor de marketing şi vânzări, consultanţă în elaborarea planurilor de business pentru investitorii ce prospectează piaţa, consultanţă şi suport în managementul proiectelor imobiliare, brokeraj, până la întreprinderea studiilor de fezabilitate a proiectelor, participarea în realizarea negocierilor pentru clienţii corporate și facilitarea accesului la finanţarea dezvoltării proiectelor sau achiziţiilor de teren.

Astfel, scopul nostru este să ne asigurăm că întreg parcursul acestor procese este definit de o colaborare strânsă şi constantă între investitori şi dezvoltatorii proiectelor.

În cei opt ani de activitate pe piaţa imobiliară, ne-am dezvoltat un portofoliu de ansambluri rezidenţiale pentru clienţi cu cerinţe şi bugete variate – de la apartamente de nivel middle şi lux în complexuri exclusiviste precum Ibiza Sol și Asmita Gardens, până la locuinţe cu preţuri mai accesibile în ansambluri rezidenţiale precum Citadella Titan şi Pallady Towers.

Leave a Reply